Zašto putnički avioni imaju prozore ovalnog oblika?

Kako se ispostavilo, postoji daleko više namena od običnog dizajna avionskih prozora, koji obezbeđuju stvaranje estetski zadovoljavajućih fotografija ptičijeg oka ili jednostavno uživanje u pogledu kada je nebo vedro...

Takođe, postoji valjan razlog zbog kog avionski prozori poseduju onu malu rupu i zbog čega je potrebno da držimo njihove roletne spuštenim tokom poletanja. Međutim, šta je sa najkarakterističnijom osobinom avionskih prozora, odnosno, zbog čega su oni ovalnog oblika?

Ako upitate malo dete da nacrta avion, ono će najverovatnije male putničke prozore u kabini nacrtati kao malene ovale, ali avioni zapravo nisu oduvek izgledali tako. Rani dizajn de Havilland Comet putničkog mlaznjaka posedovao je kockaste prozore, ali su nakon svega nekoliko godina od njihovog predstavljanja, tri Comet modela imala seriju tragičnih udesa.

Nakon treće nesreće 1954. godine, istraživači su zaključili da su ovi udesi izazvani pucanjem prozorskih ramova u avionima, što je bio rezultat njihovog kockastog dizajna. Nakon toga, zaključeno je da kockasti prozori deluju veoma loše pod stresom i izazivaju povećan kabinski pritisak tokom letenja na velikim visinama.

Naravno, velike nadmorske visine predstavljaju sastavni deo komercijalnih letova, dok je visoko gore na nebu otpor vazduha daleko manji, što ujedno rezultira daleko manjom potrošnjom goriva. Ovo je idealno za aviokompanije, zbog toga što im manja potrošnja logično štedi novac i redukuje uticaj letova na prirodno okruženje, sa naučnicima koji uprkos tome i dalje tragaju za alternativom tradicionalnim gorivima. Visoko na nebu ima daleko manje turbulencija takođe, što dovodi do daleko komfornijih letova.

Stoga, šta je bilo rešenje? Zamena kvadratnih prozora ovalinim. Novi dizajn je na kraju pomogao prilikom raspodele pritiska i njegovog razvlačenja po površini prozora, što je redukovalo mogućnosti za njihova pucanja.

„Najuži deo ovala dizajniran je tako kako bi osigurao da zakrivljenost materijala ne generiše nepoželjni i nebezbedni stres na materijale iz okruženja“, objasnio je Dai Vitingem, izvršni direktnor Britanskog komiteta za bezbednost letenja. „Nedavno smo počeli da razmatramo pojedine dizajnerske opcije za nešto četvrtastije oblike, ali su oni u svakom slučaju uvek morale da imaju zakrivljene uglove“.

Pored elementa povećane bezbednosti, tu su još i neke prednosti koje su daleko površnije. „Dizajneri preferiraju ovalne prozore zbog toga što mogu pružiti daleko veći ugao i površinu gledanja, što se savršeno uklapa sa širokim opsegom sedećih visina putnika“, zaključio je Vitingem.

N.Đ

All Rights Reserved. | 2009 - 2024. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group